Piraattipuolue » Agenda » Lausunnot » Lausunnot 2014 alkaen
Piraattipuolue on antanut lausunnon perustulokokeilusta
Verkkovakoilulaki tarkoittaisi massiivista ihmisoikeuksien rikkomista
"Hallitus aloittaa "siviili- ja sotilastiedustelua koskevan lainsäädännön" eli verkkovakoilulakien valmistelun. Asia julkistetaan tänään pidettävässä tiedotustilaisuudessa. Hallitus ehdottaa, että Suomen perustuslakiin otettaisiin Yhdysvaltain pahamaineisesta Patriot Act -laista tuttu "kansallisen turvallisuuden" käsite. Sen perusteella viranomaisille annettaisiin valtaoikeudet yksityisyyden suojan ennennäkemättömään rajoittamiseen myös silloin, kun maahan ei ole julistettu poikkeusoloja. "
Piraattipuolue on antanut lausunnon translaista
Ministeriön valmistelemat muutokset transsukupuolisten virallisen sukupuolen vahvistamiseen ovat Piraattipuolueen mielestä riittämättömät.
Järkeä tekijänoikeuslakiin -kansalaisaloitteesta torjuntavoitto
Eilen uutisoitiin, että Järkeä tekijänoikeuslakiin -kansalaisaloitteen käsittely uhkaa jäädä eduskunnassa kesken. Asiantuntijoiden kuuleminen meinattiin lopettaa ennenaikaisesti. Oli myös vaara, ettei valiokunta olisi tehnyt aloitteesta mietintöä vaan käytännössä haudannut sen käsittelyn kokonaan.
Piraattipuolue tukee nettiäänestysjärjestelmien kehittämistä
Piraattipuolue on antanut 29.8.2014 lausunnon oikeusministeriön nettiäänestämistä koskevaan mietintöön. Piraattipuolue on soveltanut lausunnossaan puolueohjelman mukaista linjaa, jossa tärkeimmiksi osatekijöiksi nousee järjestelmän avoimuus, luotettavuus ja tarkistettavuus.
Piraattipuolue antoi ehdotuksensa vaalien ajankohdiksi
Piraattipuolue on antanut torstaina 28.8.2014 lausunnon oikeusministeriön mietintöön Vaalien ajankohdat ja kansalaisten osallistumisoikeudet.